DKI er først i Danmark - har investeret 80 mio i kæmpe pakke-robot

Gigant-ordren, som Horsens-virksomheden har vundet efter et udbud, lægger kun beslag på 1/10 af den kapacitets-udvidelse, DKI Logistics har foretaget. Resten er klar til nye kunder.

DKI har investeret 80 mio i kæmpe pakke-robot

Tekst: Ingeborg D. Faurholt - idf@hsfo.dk
Foto: Morten Pape

Gedved: DKI Logistics har ikke bare investeret cirka 90 millioner kroner i en udvidelse på 15.200 kvadratmeter. Ved siden af kommer nemlig en investering på cirka 80 millioner kroner i et automatisk pakke-anlæg, som sender virksomheden i en liga for sig:

- Det gør os i stand til at jagte en helt ny kategori af kunder, fastslår administrerende direktør Thomas Haber Borch.

DKI Logistics er et såkaldt tredje-parts logistik-firma. Det betyder, at virksomheden er mellemled mellem eksempelvis producent, grossist eller webshop og deres kunder.

- Vores kunder kan være netop producent, grossist eller webshop. Vi har deres varer på lager, og når de får ordrer ind, sørger vi herfra for at ekspedere dem ud til deres kunder, forklarer Thomas Haber Borch.

Det kan være store og små varer, og kunderne kan også være små som store. Ingen er for små, og ingen er for store, understreger Thomas Haber Borch, mens han viser rundt i den nyopførte tilbygning, hvor anlægget netop er installeret og så småt ved at være klar til ibrugtagning.

VENDER OP OG NED PÅ ARBEJDET

Anlægget, som gemmer sig bag 50 meter lange og 50 meter brede gitre og rager 12 meter op i luften, er i bund og grund en kæmpemæssig pakke-robot.

Det særlige ved anlægget er, at det vender op og ned på den måde, varerne findes frem og pakkes til kunden.

- Normalt bruger vi det princip, der hedder "man to goods", men her hedder det "goods to man", fortæller Thomas Haber Borch og forklarer videre:

- Det betyder, at varer kommer til pakkeren i stedet for omvendt. Når vi i dag skal pakke en kasse, skal medarbejderen bevæge sig rundt til varerne på lageret for at finde for eksempel fem af det ene, tre af noget andet og så videre. Med anlægget her bliver manden ved en pakke-station, og så kommer kasserne med de varer, han skal bruge, rullende frem til ham.

Automatikken ved på forhånd, hvad de bestilte varer fylder og vejer, så den sørger for at gøre en papkasse af den rette størrelse og facon klar til ordren. Hvis pakkeren kommer til at tage et styk for lidt eller for meget af varerne, vil automatikken registrere, at vægten er forkert. På den måde elimineres fejl.

Samtidig går det stærkt. Anlægget er indrettet med seks plukkestationer, som tilsammen er gearet til at klare cirka 2100 pluk i timen.

- En dygtig medarbejder, der plukker manuelt til ordrer, kan normalt plukke cirka 30 ordrelinjer på en time. Ved det automatiske anlæg vil samme medarbejder kunne plukke cirka 10 gange så meget, fortæller Thomas Haber Borch.

FLERE END 70.000 KASSER

Effektiviteten sikrer en lavere enhedspris, og det gør nu DKI attraktiv for mange kunder, fastslår Thomas Haber Borch.

I første omgang blev investeringen sat i værk for at kunne servicere Region Midtjylland, der er ny kunde for DKI fra 1. september i år. DKI skal lagerføre samtlige varer, der bruges på hospitalerne, som ikke er medicin. Det gælder alt fra kaffefiltre til kanyler, og det løber op i 5000-6000 varenumre, fortæller Thomas Haber Borch.

Anlægget rummer plads til cirka 75.000 lagerkasser, og kasserne kan hver især godt være inddelt til at rumme flere varenumre. Det betyder, at kasselageret kan indeholde mere end 500.000 forskellige varer.

- Ekspedition af regionens ordrer vil kun lægge beslag på cirka 10 procent af kapaciteten, siger direktøren, som altså håber, at DKI kan udnytte den resterende kapacitet til nye kunder.

- Vi kan ikke bare tilbyde en lavere enhedspris, men også hurtig levering. Vi kan ekspedere ordrerne ekstremt hurtigt med anlægget, og nu, da GLS har bygget depot lige ved siden af os, kan vi også sikre meget hurtig forsendelse med sen aflevering.

Det vil især være attraktivt for mange typer af web-butikker, mener direktøren. Grossister, der leverer en blanding af mange varenumre til mange forskellige butikker, vil også være oplagte kunder at få med på anlægget, påpeger Thomas Haber Borch.

For andre varegrupper af større dimensioner vil det traditionelle pakkeprincip fortsat være mest velegnet, og dét fortsætter DKI med i de cirka 78.000 kvadratmeter lagerhaller, der eksisterede inden den seneste udvidelse.

FØRST I DANMARK

Udvidelsen er opført som en ny bygning på 15.200 kvadratmeter bag DKI's eksisterende rammer i industrikvarteret på Egeskovvej ved Gedved.

Byggeriet, som ligger helt ud til motorvejen, har været i gang siden efteråret, og det stod mere eller mindre færdig i foråret. Siden har der været travlhed indendørs med at installere det automatiske anlæg, som DKI indtil nu ikke har været åbenmundet omkring.

- Vi har gået stille med dørene, for vi er de første i Danmark, der kan tilbyde det. Der findes måske en halv snes anlæg i mindre størrelser rundt i landet hos forskellige virksomheder, som har installeret dem til kun internt brug. Vi er de første i Danmark, som kan tilbyde andre kunder lagerkapacitet og ekspedition via et sådant anlæg, siger Thomas Haber Borch.

Kontrakten med regionen er for så vidt evig, fortæller han - dog med mulighed for at sige den op efter 15 år.

Thomas Haber Borch anslår, at der for DKI Logistics er tale om omsætning, der i perioden løber op i mere end 500 millioner kroner i løbet af de 15 år.

--

Teksten og fotoet er en del af betalingsartikel (bragt i Horsens Folkeblad 5. august 2019), men DKI Logistics har frikøbt den for at kunne dele den i sin fulde længde.

Den kan derfor ses i den oplåste version her:
https://hsfo.dk/artikel/dki-gearer-sig-til-flere-kunder-har-investeret-i-k%C3%A6mpe-robot-til-80-millioner-kroner?code=ZmQ4MzdjNGUtYTExOC00Y2Y3LWI5YzAtN2VmYzM4ZmFiYjQx